Skip to content

Opgavestyring

This content is not available in your language yet.

Systemet til opgavestyring består af to hoveddele:

  1. Opgaver – konkrete handlinger, der skal udføres på en lokation
  2. Ture – samlinger af opgaver, planlagt til feltarbejde på bestemte datoer

Dette system giver overblik, prioritering og planlægningsmuligheder for både kontor- og feltarbejde i relation til lokationer og deres tidsserier.

📌 Hvad er en opgave?

En opgave er en handling, som er knyttet til en tidsserie på en lokation. Der findes to måder en opgave kan oprettes på:

  • Manuelt oprettede opgaver
    Bruges fx hvis man vil huske at gøre noget ekstra næste gang man besøger en lokation – uden at det nødvendigvis er en fejl. Eksempler kan være:
    🔹 Tjek for fugt i sensor
    🔹 Skift af fysisk mærkat
    🔹 Visuel inspektion af montering
  • Opgaver oprettet fra notifikationer
    Visse notifikationer (fx datatab, overskredne delta-værdier eller afvigelser) kan generere en opgave automatisk. Når det sker, kan man:
    🔹 Tilknytte en ansvarlig
    🔹 Ændre status (fx Feltarbejde, Kontorarbejde)
    🔹 Angive en forventet udførselsdato
    Disse opgaver optræder på kortet og i planlægningen som aktive og skal behandles.

📝 Notifikationer som batteriskift og kontrolmåling betragtes som enkle notifikationer og bliver ikke automatisk til opgaver – men kan blive en del af ture (se længere nede).

🗺️ Kortet – opgave- og turikoner

Ikonerne på kortet tilpasses automatisk ud fra den aktuelle situation på hver lokation:

  1. Kun notifikationer:
    Lokationen vises med et ikon, der afspejler den mest kritiske notifikation (fx advarselstrekant eller batteri-ikon)
  2. Opgaver tilknyttet:
    Lokationen vises med et opgaveikon, og farven indikerer tidsmæssig hast:
    🟢 Grøn – mere end 30 dage til opgaven skal udføres
    🟡 Gul – under 30 dage til opgaven
    🟠 Orange – dato overskredet
  3. Opgaver sat til feltarbejde og tilføjet en tur:
    Lokationen vises med et tur-ikon
    🟢 Grøn – turen ligger frem i tiden
    🟠 Orange – turens dato er overskredet

Ikonets udseende hjælper brugeren med hurtigt at vurdere, hvor der er handlinger, og hvor der er risiko for forsinkelse.

🪪 Lokationsvinduet – samlet overblik

Når du klikker på en lokation, vises både opgaver og notifikationer:

  • Notifikationer vises som opgaver, så snart én eller flere af følgende sker:
    🔹 En ansvarlig tilknyttes
    🔹 Status ændres
    🔹 En dato angives Ellers vises de med deres oprindelige notifikationsikon og betragtes som ubehandlede.
  • Opgaver vises tydeligt, uanset om de er oprettet manuelt eller er konverterede notifikationer.

Har du adgang til ture, kan du direkte fra lokationsvinduet tilføje lokationen til en tur – forudsat at:

  • Der findes en opgave på lokationen, som er sat til feltarbejde
    eller
  • Der er en kontrolmåling eller batteriskift-notifikation

🚐 Serviceture

En tur er en samling opgaver, som skal udføres i felten på en given dato – typisk af én ansvarlig. Dette bruges til planlægning og effektiv afvikling af fysisk service.

  • Kun opgaver sat til feltarbejde kan tilføjes en tur
  • Enkelte notifikationer som batteriskift og kontrolmåling bliver automatisk betragtet som feltarbejde og kan også tilføjes ture

En tur består typisk af:

  • En dato for udførelse
  • En ansvarlig person eller team
  • En liste af lokationer og tilknyttede opgaver

📅 I praksis fungerer ture som en arbejdsliste, man kan følge i felten med fokus på de vigtigste lokationer, tidskritiske opgaver og god geografisk planlægning.

🧠 Tips:

  • Brug farverne og ikonerne på kortet som en visuel prioriteringsguide
  • Brug lokationsvinduet til hurtigt at se, hvad der kræver handling
  • Sørg for at angive dato og status på opgaver – det gør dem planlægningsklare
  • Ture er ideelle til koordinering af udekørende teknikere og optimering af feltarbejde